הסטוריית מפגשים רוחניים במדבר

היסטוריית מפגשים רוחניים במדבר

“החיים הם חיפוש.
חיפוש מתמיד. חיפוש נואש.
חיפוש אחר דבר שאינך יודע מהו.
ישנו דחף עמוק לחפש, אך אינך יודע מהו הדבר שאתה מחפש.”

אושו ניסח במילים יפות ופשוטות את חווית החיים של החיפוש.

חיפוש אחר דבר שקשה להגדיר אותו במילים, אבל אפשר להרגיש בצורה ברורה את היעדרו.

חיפוש אחר הנסתר, הנשגב, המעבר. חיפוש זה היה נחלת האנושות מראשיתה ועד ימינו. האדם מחפש משמעות, הוא מחפש את אלוהים, האדם מחפש את עצמו.

משחר ההסטוריה היו שבטים וכתות קדומים שהכירו בכוח המדבר לעזור לאדם למצוא את עצמו. דרך העוצמה השקטה והרוחנית של המדבר, הם מתחברים לעוצמתם שלהם.

הראשונים שהכירו בכוח המרפא של המדבר, וניהלו בו מפגשים רוחניים, היו כת המרפאים הקדומה- האיסיים.

האיסיים

ישנם ממצאים שמראים כי בסביבות המאה ה- 3 לפני הספירה ממשיכי דרכם הרוחנית של כוהני המקדש פרשו והקימו קהילות עצמאיות. חלק מפורשים אלה חיו בקומראן שבמדבר יהודה בקהילה נזירית. קהילה זו של פורשים, שנקראה כת האיסיים או “עדת היחד”, ראתה את עצמה כמשמרת המסורת הכוהנית העתיקה .

גילוי מגילות קומראן במדבר יהודה ב1948 היה חשיפת ממצא ארכיאולוגי חסר תקדים. דרכן ניתן ללמוד על הכתות שחיו במדבר, על אורח החיים שלהם, והשקפת עולמם.
רובם המוחלט של החוקרים מזהים את מגילות קומראן עם כת האיסיים שחיה במדבר יהודה.
ההשקפה הרוחנית של האיסיים בספרות האיסיית שנחשפה במגילות מדבר יהודה מציגה השקפה רוחנית ייחודית.

תקשור עם עולמות עליונים

האיסיים ראו בעובדי האל מעין מלאכים, והתמקדו בעבודה רוחנית של זיקוק וניקוי פנימי כדי להיות מוכשרים לשרת את האל.
במגילות ישנם תיאורים של “אנשי היחד”(האיסיים) שמתקשרים עם מלאכים וישויות רוחניות:

“לאשר בחר אל נתנם לאחוזת עולם, וינחילם בגורל קדושים.

ועם בני שמים חבר סודם לעצת יחד.

וסוד מבנית קודש למטעתעולם

עם כול קץ נהיה.“

מתבטא בתיאור הזה קשר ישיר בין חברי הכת לישויות רוחניות,

שבא לידי ביטוי בצירוף המלים “עצת יחד”.

בטקסט הבא מתואר התפקיד של המתרגל הרוחני:

ואתה כמלאך פנים במעון קודש;
וכבוד אלוהים לפניכה ותפארתו עליכה תהיה סביב;
משרת בהיכל מלכות ומפיל גורל עם מלאכי פנים.
“ועצת יחד עם קדושים לעת עולם, ולכל קצי נצח.“

יש למתרגל תפקיד בעולמות העליונים –”משרת בהיכל מלכות” ו”מפיל גורל עם מלאכי פנים” כלומר, הוא שותף לקביעת הגורלות בעולם הזה.

מהתבוננות במגילות קומראן ניתן להבין שהחיפוש והחוויה הרוחנית היו חלק בלתי נפרד מדרכם של האיסיים.

הם ראו את ההתגלות הרוחנית כמציאות ממשית, שניתן להשיג אותה באמצעות תרגול ועבודה.חברי הכת פעלו, בהדרכתם של אותן ישויות רוחניות, על מנת להגיע לרמה רוחנית שתאפשר להם לחוות התגלות בעצמם.

 

המדבר מדבר

“המדבר מדבר, אומר לך להיות שמח. מזכיר לך שהכל פורח- אצלך בלב.

המדבר מתעורר. לאורו של הירח, מזכיר לך שאתה אורח, בעולם הזה.”

מאז תקופת האיסיים, ועד היום, אנשים בוחרים לפרוש למדבר , לתקופה קצרה או ארוכה, כמה ימים, או מספר שבועות כדי להשקיט את רעשי הרקע, ובכך להגביר את הווליום של החיפוש האישי שלהם.

דרך מפגשים רוחניים במדבר, סדנאות, ריטריטים, פסטיבלים ואשרמים, אנחנו מתחברים אל הרוח הגדולה, והרוח שנמצאת בנו. אל המרחב השקט שיש בכל אחד ואחת מאיתנו, שרק מחכה שנקשיב.

לתת למדבר לדבר, ולספר לנו, שבתוך השקט, בתוך המרחב, הכל פורח אצלנו בלב.

שהקול הפנימי, בת הקול האישית של כולנו, כבר נמצאת אצלנו בלב וכל שהיינו זקוקים לו הוא קצת שקט, כדי שנוכל לשמוע יותר טוב את קולה.